söndag, juli 23, 2006

Semester-nära katastrof...


Efter vattenbyte och trimning

Före vattenbyte

Jag har varit bortrest i 5 dagar och tanken att åka bort från ett nystartat akvarium var inte särskilt lockande. Några minuter innan vi skulle iväg skruvade jag ihop autogödningen och satte timern (trodde jag). När jag kom hem idag har akvariet stått utan gödning och vattenpåfyllning. En pump till koldioxidreaktorn hade gått torr pga vattenavdunstning men fungerar ändå, skönt. Märkligt nog hade jag endast alger på rutan och växterna har vuxit jättebra. Det måste tyda på att att jag ligger på höga gödningsnivåer i vanliga fall. Ph-värdet borde ha varit åt h-vete eftersom reaktorn inte har fungerat men i min iver att göra ett vattenbyte och få ordning på karet igen så glömde jag att mäta ph´t.

Mina Glossor har tagit sig jättebra, för några veckor sen var det bara två små kvistar.

Skönt att vara hemma igen!