måndag, juli 10, 2006

Filtersystem















De senaste veckorna har jag pillat dit filtersystemet. Det består av en sump på 112 liter med 3 st. kammare. Först rinner ytavrinningen ner i ett litet fack med filtervadd. Sedan följer en bubbelfälla, kammare med 25 liter biobollar och i det tredje facket har jag returpump och reaktor för koldioxid. I dagsläget kör jag med en Aqua Medic reaktor 500 men håller på att bygga en större reaktor som kan lösa mer gas. För att minska ljudet från ytavrinningen så monterade jag en kulventil för att strypa flödet lite. Det visade sig att det är svårt att ställa in exakt. Om jag stryper det så pass mycket att det inte låter så stiger nivån för snabbt i huvudkaret. Jag får klura på en annan lösning för att få det tyst. Man vill ju inte ha känslan av att någon spolar på dass när man sitter i vardagsrummet och vill njuta av akvariet. Så länge har jag knött ner biobollar i avrinningsröret, det dämpar i alla fall det värsta porlandet.