måndag, juli 17, 2006

Belysning, gödning










Ljusarmaturen är en Aqua Medic 2x 150 watt som jag har köpt av Brams.
Det är ett enormt tryck i ljuset och känns som att det är värt varenda krona med metallhalogen.
I mitt tidigare 310 liters akvarium körde jag med 4x36 watt Philips aquarelle med reflektorer och
med den belysningen var det svårt att få Glossostigma Elatinoides och Hemianthus Callitrichoides att trivas bra men nu skjuter de fart.

Jag är förvånad över hur mycket näring som krävs, nu kör jag 2 tsk nitrat, 1 krm fosfat och dubbel PMDD-dos Micro+ varje dag och ändå har jag inte så stor växtmassa ännu.
Trådalgerna har nästan försvunnit helt nu och jag har fått trimma ner Ludwigia och Egeria flera gånger redan.

Länklistan är nu uppdaterad med Brams blogg och Peter Nymans sida, två killar som har varit en stor inspirationskälla för mitt växtintresse.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag då? Har inte jag varit inspiration? *snyft* ;)

// Deffen, http://www.defblog.se

tisdag, juli 18, 2006 5:24:00 em  
Anonymous Anonym said...

Förresten, hur ser du hur mycket du måste göda? Estimative index via bubbel från växterna, eller vattentester?

// Deffen

tisdag, juli 18, 2006 5:35:00 em  
Blogger Johan said...

Jo Deffen, du är den "grymmaste" akvaristen jag känner till och är självklart en inspiratör. Du kan så mycket att jag ibland har svårt att hänga med....

Apropå gödning så utgår jag från estimative index via bubbel. Jag mäter dock ph i stort sett varje dag och kh ca 1 gång/vecka för att se att jag ligger på rätt c02-nivå.
/Johan

söndag, juli 23, 2006 7:53:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home