tisdag, januari 09, 2007

En dryg vecka efter omstart

Trots mina tappra försök att få bort all cyano har det börja krypa lite över botten igen. Var iväg på en zoo-runda på lunchen idag till Tropfrog på hornbach och köpte Tetramedica Fungistop. Jag har doserat 1,5 ml /10 liter vatten i kväll och vattnet blev pissgult. Hoppas nu att det hjälper. Mätte fosfat till 3 ppm och nitrat till 20 ppm. Jag ligger alltså högt på fosfat och nitrat och skall dra ner lite på främst fosfat. Var också en sväng till Brams på Zoo-kompaniet och köpte lite fler växter. Det var 4 sorter jag var ute efter och han hade alla jag ville ha. Inte illa så här nära inpå alla storhelger och nya leveranser inte hade kommit på ett bra tag.
Jag köpte:
  • Eleocharis acicularis (nålgräs) Denna hade jag tänkt att plantera mitt bland HC för att inte den skall lyfta från botten.
  • Hemianthus callitrichoides
  • Pogostemon helferi
  • Rotala "Mayaca" (vädigt snygg växt, hoppas att siameserna inte käkar upp dessa).