tisdag, januari 02, 2007

Summering december & omstart

I december kraschade mitt akvarium totalt ihop avseende cyanobakterierna. Mina försök att fosfatbegränsa och dosera som vanligt av de andra ämnena gav inget resultat och till slut var ALLT täckt av denna otäcka goja.
I julhelgen har jag därför ägnat mig åt en total omstart. Tömt hela akvariet på vatten, rensat ur alla växter, tagit ur och tvättat 100 kr sand, tömt och rengjort min filtersump med 40 liter filtermaterial och sen tillbaka med allt igen, puuh!
De flesta växter gick att plantera tillbaka igen efter en mödosam tvätt av varje liten del för att få bort cyanon. Nu är det bara att hoppas att jag inte drabbas av detta igen, det är garanterat det värsta jag har varit med om under mina år som akvarist.
Fortfarande vet jag inte hur man bekämpar cyano bäst och det är läskigt för jag vill inte råka ut för det igen. Vad jag har läst så är det för mycket fosfat i förhållande till nitrat men är det bästa att skippa fosfat och göda med nitrat som vanligt (vilket jag gjorde och det hjälpte ju inte) eller att forsätta med fosfat och öka på med nitrat? Vattenbyten hjälpte inte heller, cyanon tog fart igen direkt efteråt. Mörkläggning kanske skulle ha hjälpt? Nåväl, nu är det bara att hålla tummarna för att det går bättre den här gången.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tre dagars mörkläggning, gärna i kombination med Tetra Fungi-stop eller liknande, brukar fungera ypperligt. Men har man inte först fixat orsaken så är cyanon snart tillbaka. Men var försiktig med fiskarna för det blir lätt syrebrist under mörkläggningen. God fortsättning på det nya året!

tisdag, januari 02, 2007 4:17:00 em  
Blogger defdac said...

Ditta vad pny säger. Mörkläggning i 3 dagar med Fungistop eller receptbelagd Erythromycin fungerar perfekt.

onsdag, januari 03, 2007 12:03:00 em  
Blogger Johan said...

Tack för tipsen, även om jag hoppas på att det inte skall behövas i fortsättningen.
God fortsättning på er också och gott nytt akvaristår!

onsdag, januari 03, 2007 8:40:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home