måndag, augusti 20, 2007

Forts dosering

Neddragning av KNO3 funkade inte, cyanon har slagit till igen. Jag förstår inte varför jag måste ha så sjukt höga nivåer av nitrat. Så fort jag drar ner under 20 ppm så kommer cyanon. Det blev till att åka till Hornbach och köpa Fungistop. Det skall utgå ur deras sortiment och jag hade tur som fick tag i sista flaskan på 500 ml. Nu har jag så jag klarar ett par cyanoattacker till (hoppas det inte sker). Är det någon som vet var man kan köpa det någon annanstans tar jag tacksamt emot tips. Det känns som att jag alltid vill ha detta hemma om olyckan är framme.

Ny dosering blir:


  • 40 ml Micro+ (koncentrat)

  • 8 msk KNO3

  • 5 msK K2SO4

Detta doseras varje dag via autogödning och satsen räcker 8 dagar.
I samband med vattenbyte doserar jag 2 tsk MGSO4 och ett drygt krm KH2Po4.

4 Comments:

Blogger defdac said...

Tetramedica GeneralTonic är drygare och effektivare. Cyanon dör inom 24 timmar jämfört med Fungistop där den kan hänga kvar ganska länge. När Cyanon dött så brukar vattnet ha tappat sin neongröna färg också..

Numera kan jag glida ner till nästan omätbara nitranivåer utan att Cyanon dyker upp.

Se till att verkligen optimera vattenflödet och ljusingången i akvariet - dvs håll ner tätheten i buskage och klipp ner dom rejält med jämna mellanrum så att du även kommer åt att suga bort syreslukande mulm.

Den bättre cirkulationen och större ljusingången borde göra syrenivåerna högre och stabilare över dygnet vilket Cyanon inte verkar digga. Då börjar den färdas uppåt i akvariet och då kan det vara läge för en GeneralTonic-attack.

måndag, augusti 20, 2007 4:32:00 em  
Blogger Johan said...

Att ansa växterna vet jag att jag har varit dålig på, jag tycker det är fint med täta och höga buskage. Med bra tillväxt gör det ju iofs inget att klippa ner dem rejält.
Tack för tipsen!

tisdag, augusti 21, 2007 11:50:00 fm  
Blogger b r a m s said...

vi har både general tonic och fungistop ute på Zoo Kompaniet.

torsdag, augusti 23, 2007 1:58:00 fm  
Blogger Johan said...

Suveränt Brams!
Vad är dina egna erfarenheter med Fungistop vs Generaltonic? Det brukar funka bra med fungistop för mig men tar lite tid som deffen säger.

torsdag, augusti 23, 2007 10:34:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home